I denna utställning lyfter fotokonstnären Elisabeth Ohlson Wallin fram transpersoners liv, situation och rättigheter. Förutom ett 60-tal bilder samt videoinstallationer och intervjuer med nutida transpersoner får besökaren möta ”Kung Kristina” och andra historiska förebilder för transrörelsen.
Transpersoner har funnits i alla tider, det finns åtskilliga berättelser genom historien som vittnar om deras regelbundna närvaro. Ändå har transpersoners erfarenheter och liv ständigt marginaliserats, förringats, hånats och ignorerats. Samhällets behandling har stundtals varit skoningslös.
Men de senaste åren har något hänt. Transpersoners liv och ställning har blivit en del av den offentliga debatten och synligheten har ökat. Utställningen id:TRANS är en del av detta synliggörande.
Den könsöverskridande drottning Kristina
I tonåren upptäckte Elisabeth Ohlson Wallin drottning Kristina, vars könsöverskridande identitet blev en förebild för henne. När Elisabeth, efter att tidigare ha skildrat i huvudsak homosexuella, beslutade sig för att fokusera på transpersoner blev drottning Kristina en utgångspunkt. Det blev en utställning, en bok och tillsammans med Aleksa Lundberg skapade hon pjäsen Kung Kristina Alexander som spelades på Strindbergs Intima Teater. En filmad version av föreställningen kommer att visas på Kulturen i Lund i vår.
Kamp för att få var den man är
I utställningen id:TRANS möter besökaren transpersoner idag genom fotografier, filminstallationer och röster. Vi får också inblick i kampen för att få vara den man är, att få sin identitet bekräftad genom personnummer, angivelse av kön på id-kort eller skolans klasslistor, processen för att få könsbekräftande kirurgi. Att ständigt bli kallad vid fel namn, fel pronomen och möta oförstående blickar är något som väldigt många transpersoner har erfarenhet av.
1600-tals porträtt
I en del av utställningen har Ohlson Wallin inspirerats av det Rembrandska ljuset och skapat fotografier som presenteras i guldramar. De anspelar på 1600-talsporträtt och påminner oss om att transpersoner alltid har funnits. Under 1600-talet var porträttet inte bara en avbildning av en person utan symboliserade makt och status. Genom dessa bilder får också transpersonerna makt. Bilderna ger en historia åt de historielösa, en historia att vara stolt över och känna gemenskap kring.
Den snäva tvåkönsnormen
I utställningen ifrågasätts samhällets snäva tvåkönsnorm, som är en förenklad bild av den mer komplexa verkligheten. Vissa föds intersexuella, med ett tredje kön som inte passar in i rådande mallar. Kromosomuppsättningarna kan också variera, utan att nödvändigtvis påverka det fysiska utseendet. Sättet att se på kön påverkar också våra sociala koder och hur vi registreras i juridiska handlingar. Kravet på att transpersoner ska sterilisera sig för att få byta juridisk kön avskaffades först 2013. I år – 2019 – har en lagändring trätt i kraft som innebär att brotten hets mot folkgrupp och olaga diskriminering även omfattar att hota, uttrycka missaktning eller diskriminera transpersoner.
Utställningen har skapats med bidrag från Postkodstiftelsen.
Konstnären Elisabeth Ohlson Wallin har skapat ett flertal utställningar som handlar om HBTQ personer. Den första 1998, Ecce Homo, blev en av 1900-talets mest omdebatterande konsthändelser.
Tidigare utställningar av Elisabeth Ohlson Wallin som visats på Kulturen:
Ecce Homo (1999)
Via Dolorosa (2006)
In Hate We Trust (2007)
Bröst (2016)
Lärarhandledning
Till utställningen finns en lärarhandledning att ladda ned. Den innehåller både fakta, historik, berättelser om personerna i utställningen och tips på övningar. Lärarhandledningen kan förstås ge fördjupad kunskap även för dig som inte är lärare eller elev.
Ladda ner den genom att klicka på knappen här nedanför.